Powered by Creditinfo & APNÚ

Informační memorandum

1. ÚVOD

Provozovatel registru

Provozovatelem APNU Registru („APNU Registr“) je APNU Registr z.s., IČO: 212 01 820, se sídlem Rohanské nábřeží 670/19, Karlín, 186 00 Praha 8 („Provozovatel“). Provozovatel splňuje předpoklady ustanovení § 20z zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele („zákon o ochraně spotřebitele“) a je tedy právnickou osobou, jejímž hlavním účelem není podnikání a není prodávajícím ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele.

Kontaktní údaje Provozovatele

  • Adresa: Rohanské nábřeží 670/19, Karlín, 186 00 Praha 8
  • E-mail: info@apnuregistr.cz
  • Telefon: +420 777 054 475

Kontaktní údaje Členů jsou dostupné na internetových stránkách těchto Členů. Přehled Členů je uvedený na stránkách APNU Registru pod tímto odkazem: https://apnuregistr.cz/clenove/.

Členové APNU Registru

Členy APNU Registru mohou být právní subjekty v České republice, kteří jsou bankami podle jiného zákona upravujícího činnost bank, prodávajícími spotřebitelských úvěrů podle jiného zákona upravujícího poskytování spotřebitelských úvěrů, platebními institucemi podle jiného zákona upravujícího platební styk nebo poskytovateli platebních služeb malého rozsahu podle jiného zákona upravujícího platební styk („Člen“).

Kompletní seznamů Členů je dostupný pod tímto odkazem: https://apnuregistr.cz/clenove/.

Subjekty údajů

APNU registr zpracovává osobní údaje o fyzických osobách – spotřebitelích, kteří mají finanční závazky vzniklé ze smluv mezi spotřebitelem a Členem, nebo o spotřebitelích, kteří o vzniku finančního závazku s daným Členem jednali, ale k jehož vzniku nedošlo („Spotřebitel“).

Informace o zpracování osobních údajů Spotřebitelů

Provozovatel a jednotlivý Členové jsou společnými správci ve smyslu článku 26 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES („GDPR“). V souladu s článkem 26 GDPR poskytují detailní informace o zpracování osobních údajů Spotřebitelů včetně informací vyžadovaných GDPR jednotlivý Členové, a to i za Provozovatele. Veškeré informace o zpracování osobních údajů jsou tedy dostupné na internetových stránkách jednotlivých Členů nebo je Člen předá Spotřebiteli jiným způsobem v rámci vzájemné komunikace.

V APNU registru mohou být zpracovávány následující osobní údaje:

  • identifikační osobní údaje Spotřebitele, včetně rodného čísla (v souladu s § 13c odst. 1 písm. c) zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů);
  • osobní údaje vypovídající o tom, zda mezi Spotřebitelem a Členem došlo k uzavření, případně neuzavření smluvního vztahu (smlouvy o spotřebitelském úvěru);
  • osobní údaje vypovídající o finančních závazcích Spotřebitele, které vznikly, vzniknou nebo mohou vzniknout vůči Členovi v souvislosti se smluvním vztahem nebo o potenciálních finančních závazcích Spotřebitele ze smluv, o kterých spotřebitel s Členem jednal, ale k jejichž uzavření nedošlo, a o plnění těchto závazků ze strany Spotřebitele;
  • osobní údaje vypovídající o zajištění závazků souvisejících se smluvním vztahem s Členem;
  • osobní údaje vypovídající o tom, zda došlo k postoupení pohledávky;
  • osobní údaje vypovídající o tom, zda je ohledně závazku Spotřebitele se Členem veden jakýkoliv druh soudního i nesoudního sporu;
  • časové určení období, ke kterému se údaje vztahují;
  • údaj o Členovi, který záznam zapsal;
  • další údaje vypovídající o bonitě, důvěryhodnosti (či platební morálce) Spotřebitele, resp. o jeho úvěruschopnosti, a dále o jeho ochotě plnit své závazky, které Spotřebitel Členovi sdělil, nebo které o něm Člen získal v souvislosti s plněním, případně neplněním smluvního vztahu.

Ohledně výkonu práv podle nařízení GDPR se Spotřebitelé mohou obracet i na Provozovatele. Práva a požadavky Spotřebitele následně Provozovatel a konkrétní Člen vyřeší jako společní správci. Je proto možné, že požadavek či uplatnění práva vznesené Spotřebitelem u Provozovatele bude vyřizovat Člen a naopak.

2. INFORMACE O VEDENÍ APNU REGISTRU

Činnost registru

APNU Registr je informační databáze o bonitě a důvěryhodnosti Spotřebitelů, která je založená a provozovaná v souladu s ustanovením § 20z zákona o ochraně spotřebitele. Provozovatel a Členové do APNU Registru ukládají a vedou v něm údaje o Spotřebitelích spojené zejména s finančními závazky Spotřebitele ze smluv mezi Spotřebiteli a Členy a s potenciálními finančními závazky Spotřebitelů ze smluv, o kterých Spotřebitelé s Členy jednali, ale k jejichž vzniku nedošlo.

Činnost Provozovatele

Provozovatel je zapsaným spolkem, který je založený za účelem ochrany zájmů, spolupráce a vzájemné pomoci a podpoře Členů v oblasti řízení kreditního rizika směřujícího ke zvyšování a zajišťování kvality pohledávek na trhu zboží a služeb (např. finančních, včetně úvěrových) a pohledávek vzniklých z podnikatelské činnosti Členů a vytváření databáze či databází spolku.

Účel vedení APNU Registru

Údaje Spotřebitelů jsou v APNU Registru zpracovávány zejména za účelem vzájemného informování Členů o identifikačních údajích Spotřebitelů a o záležitostech, které vypovídají o bonitě, platební morálce a důvěryhodnosti Spotřebitelů, a to i v případě, kdy je jim podle jiných právních předpisů uložena povinnost mlčenlivosti.

Zpracování údajů Spotřebitelů slouží k předcházení podvodnému jednání a k posouzení schopnosti a ochoty Spotřebitele splnit jeho smluvní závazky (posouzení zmíněné bonity, platební morálky a důvěryhodnosti) a s tím spojená ochrana práv a právem chráněných zájmů Členů. Tento účel odpovídá povolenému účelu zpracování osobních údajů, který vyplývá z § 20z odst. 1 a 2 zákona o ochraně spotřebitele.

Zpracování osobních údajů dochází na základě toho, že to Provozovateli a Členům umožňuje zákona o ochraně spotřebitele. V každém případě ale dochází ke zpracování osobních údajů na základě správné zákonnosti. To platí i v případě, pokud budou osobní údaj Spotřebitelů zpracovávány ve větším rozsahu, než který pro tento účel zákon o ochraně spotřebitele umožňuje.

Obecně lze konstatovat, že zpracování je založeno na základě plnění právní povinnosti a plnění úkolů prováděného ve veřejném zájmu, případně na základě oprávněného zájmu Členů, případně na základě svobodného souhlasu, pokud by měl rozsah zpracovávaných osobních údajů překročit rozsah stanovený zákonem o ochraně spotřebitele nebo pro splnění povinností stanovených v zákoně o ochraně spotřebitele (v případě tzv. pozitivních údajů vedených v Registru APNU).

Jak již bylo uvedeno výše, konkrétní informace o zpracování osobních údajů jsou dostupné u daného Člena.

3. OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ SPOTŘEBITELŮ

Zpracování veškerých osobních údajů v rámci APNU Registru probíhá v souladu s GDPR, se zákonem o ochraně spotřebitele a v souladu s dalšími souvisejícími právními předpisy, které se na zpracování osobních údajů v rámci APNU registru mohou vztahovat.

Provozovatel a Členové při zpracování údajů v rámci APNU Registru respektují všechny zásady zpracování osobních údajů, zpracovávají údaje na základě správných zákonností a ve stanoveném rozsahu, který je minimalizovaný na nejnutnější minimum dostatečné pro plnění účelů zpracování.

Doba zpracování osobních údajů

Dobu zpracování (a tedy i dobu, po které je nutné evidované údaje smazat nebo plně anonymizovat) upravuje § 20z odst. 11 zákona o ochraně spotřebitele. Toto ustanovení stanovuje tři režimy, od kterých se odvíjí doba možného zpracování.

Při evidenci závazků, které stále trvají a které následně zaniknou splacením, mohou být údaje v APNU Registru uloženy po celou dobu trvání závazku a následně o dobu 3 let po jeho splacení. Po uplynutí 3 let od splacení závazku dojde k výmazu osobních údajů z APNU Registru.

Pokud závazek Spotřebitele zanikl jinak než splacením nebo pokud jde o závazek promlčený nebo závazek, od jehož placení byl dlužník osvobozen v rámci insolvenčního řízení, je možné informaci o tomto závazku v APNU Registru zpracovávat nejdéle po dobu 3 let od zániku závazku, 3 let od jeho promlčení nebo 3 let od okamžiku, kdy nastalo osvobození v rámci insolvenčního řízení.

Jestliže nedošlo k uzavření smlouvy se Spotřebitelem a závazek mezi ním a Členem nevznikl, mohou být údaje zpracovávány v APNU Registru nejdéle po dobu 3 měsíců.

Toto ovšem nevylučuje, aby po uplynutí stanovených lhůt byly uchovávány plně anonymizované údaje pro statistické účely.

Popsaná doba zpracování se týká pouze uchovávání údajů v APNU Registru. Nevztahuje se ale na výstupy (reporty), které APNU Registr vyhotoví a které následně interně eviduje daný Člen. U těchto osobních údajů si nastavují dobu uchování v souladu se zásadou minimalizace osobních údajů Členové jako samostatní správci osobních údajů, kteří plní své stanovené účely.

Zabezpečení osobních údajů

Provozovatel a Členové zajišťují dostatečné zabezpečení osobních údajů Spotřebitelů, a to včetně jejich ochrany pomocí vhodných technických nebo organizačních opatření před neoprávněným či protiprávním zpracováním a před náhodnou ztrátou, zničením nebo poškozením. Tím je zajištěna integrita a důvěrnost osobních údajů.

Osobní údaje jsou zároveň náležitě zabezpečené v souladu s článkem 32 GDPR.

V případě porušení zabezpečení osobních údajů Provozovatel nebo Člen, jakožto společní správci, oznámí porušení Spotřebiteli, a to bez zbytečného prodlení, pokud je pravděpodobné, že toto porušení bude mít za následek vysoké riziko pro práva a svobody Spotřebitele a tak, aby Spotřebitel mohl učinit nezbytná opatření.

Při zpracování osobních údajů v APNU Registru nedochází k předávání osobních údajů mimo území Evropské Unie.

4. PRÁVA SPOTŘEBITELŮ V SOUVISLOSTI S OCHRANOU OSOBNÍCH ÚDAJŮ

Podle GDPR mají Spotřebitelé v souvislosti se zpracováním jejich osobních údajů vůči Provozovateli i jednotlivým Členům, jakožto společným správcům, následující práva. Spotřebitel může uplatnit svá práva prostřednictvím kontaktních údajů Provozovatele uvedených výše v tomto dokumentu nebo u Člena.

Právo na přístup

Spotřebitel má právo získat potvrzení, zda osobní údaje, které se ho týkají, jsou či nejsou zpracovávány. Pokud osobní údaje jsou zpracovávány, má Spotřebitel právo požádat o poskytnutí kopie jeho osobních údajů a o informace, za jakými účely, v jakém rozsahu jsou zpracovávány, komu jsou zpřístupněny, jak dlouho budou zpracovávány, zda má Spotřebitel právo na opravu, výmaz, omezení zpracování či právo vznést námitku, odkud byly osobní údaje získány a zda dochází na základě zpracování osobních údajů k automatizovanému rozhodování, včetně případného profilování. Součástí tohoto práva je mimo jiné právo žádat informaci o tom, komu jsou osobní údaje Spotřebitele předávány, či jak dlouho jsou osobní údaje uloženy.

Právo na opravu

Spotřebitel má právo na opravu či doplnění osobních údajů, pokud by byly nepřesné či neúplné.

Právo na výmaz

Provozovatel nebo Člen jsou povinní vymazat osobní údaje Spotřebitele pokud (i) již nejsou potřebné pro účely, pro které byly shromážděny nebo jinak zpracovány, (ii) zpracování je protiprávní, (iii) Spotřebitel vznese námitky proti zpracování a neexistují žádné převažující oprávněné důvody pro zpracování, (iv) to ukládá zákonná povinnost nebo (v) Spotřebitel odvolá již udělený souhlas se zpracováním osobních údajů.

Právo na omezení zpracování

Provozovatel nebo Člen nesmí zpracovávat osobní údaje Spotřebitele, dokud se nevyřeší jakékoliv sporné otázky ohledně zpracování osobních údajů Spotřebitele, zejména pak pokud (i) Spotřebitel popírá přesnost jeho osobních údajů, a to po dobu potřebnou k tomu, aby Provozovatel nebo Člen přesnost ověřil, (ii) je zpracování protiprávní a Spotřebitel odmítá výmaz osobních údajů a žádá omezení jejich zpracování, (iii) Provozovatel nebo Člen již osobní údaje Spotřebitele nepotřebují pro účely zpracování nebo (iv) Spotřebitel vznesl námitky proti zpracování, a to po dobu, dokud nebude ověřeno, zda oprávněné důvody Provozovatele nebo Člena převažují nad oprávněnými důvody Spotřebitele.

Právo na přenositelnost

Spotřebitel má právo získat osobní údaje, které se ho týkají, a které jsou zpracovávány automatizovaně a na základě souhlasu nebo smlouvy, ve strukturovaném, běžně používaném a strojově čitelném formátu, a právo předat tyto osobní údaje jinému správci.

Právo vznést námitku proti zpracování

Provozovatel nebo Člen osobní údaje Spotřebitele dále nezpracovávají, pokud neprokážou závažné oprávněné důvody pro zpracování, které převažují nad zájmy Spotřebitele nebo právy a svobodami, nebo pro určení, výkon nebo obhajobu právních nároků.

Právo odvolat souhlas se zpracováním

Spotřebitel má právo kdykoliv odvolat jím udělený souhlas se zpracováním osobních údajů. Provozovatel nebo Člen v takovém případě přestanou zpracovávat osobní údaje pro účely, pro které byl souhlas získán. Odvoláním souhlasu však není dotčena zákonnost zpracování před jeho odvoláním.

Právo podat stížnost

Vedle možnosti uplatnění práv u Provozovatele nebo Člena má Spotřebitel také právo podat stížnost u příslušného dozorového úřadu, kterým je Úřad pro ochranu osobních údajů sídlící na adrese Pplk. Sochora 27, 170 00 Praha 7.

Datum poslední aktualizace informačního memoranda

18. 7. 2024